Inför detta möte i Omvärldsbevakningkommittén hade vi bjudit in Sean Fielding, fd Chef för innovation och impact vid universitet i Exeter. Vi var nyfikna på att höra vad som är nytt inom REF och Impact Assessment Stories i Storbritannien och om det finns något vi kan lära oss av det.
Research Excellence Framework (REF) är ett system för att bedöma omfattningen och kvaliteten på akademisk forskning som bedrivs vid universitet i Storbritannien. Det genomförs av de fyra brittiska högre utbildningsfinansieringsorganen: Research England, Scottish Funding Council (SFC), Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) och Department for the Economy, Northern Ireland (DfE).
Sean inledde vårt möte med att säga att Storbritanniens fokuserade arbete mot Impact verkligen har ändat hur människor gör saker. Sean lyfter fyra punkter som han anser är det viktigaste med impact och det arbete som görs i Storbritannien:
REF:en sker vart sjunde år och hur universiteten bedöms påverkar hur mycket pengar de kommer bli tilldelade under denna sju-års period. Och det rör sig om en avsevärd summa pengar som fördelas, totalen ligger på två biljoner pund. Alla institutioner som bedriver forskning är med och bidrar och kravet är att lämna in en Impact Case Study för var tolfte anställd inom en avdelning. Sean lyfter några punkter som han tycker är värt att notera:
En annan spaning från Sean är att detta har ökat intresse för partnerskap och att arbete mer med icke-statliga organisationer (NGOs). Fler parter krävs när forskningen måste vara i världsklass. Dessutom har det gjort att de forskare som bidrar till impact har blivit mer uppskattade än tidigare. Både från sin avdelning och på universitetet i stort. De bidrar med avsevärt kapital till universitetet. På University of Exeter får de mer pengar från REFen än från sina IP-rättigheter.
I veckan släpptes en analys av de Impact Case Studies som lämnats in till REF 2021. De utgör en rik resurs för analys och visar upp den forskning som bedrivs vid brittiska högre utbildningsinstitutioner (HEIs) de senaste åren. (https://www.rand.org/randeurope/research/projects/2023/ref-2021-data.html)
Syftet med studien var att ge ett underlag till utveckling av kommande REF samt att kvantitativt och kvalitativt analysera Impact Case Studies för att undersöka vilken bredare samhällspåverkan som forskning vid högre utbildningsinstitutioner i England har bidragit till. Analysen resulterade i följande siffror:
Genom analysen hade de hoppats att kunna skapa en process för arbetet med impact case studies men med nästan 5400 unika sätt att nå impact kom de till slutsatsen "Impact är en komplex, skräddarsydd aktivitet".
Några andra intressanta lärdomar som analysen gav var:
Vad har detta då betytt för de som arbetar med Knowledge Exchange (KE) i Storbritannien? Framför allt har de fått ett högre erkännande. Expertisen, erfarenheten och nätverken behövs. Fokuset på Impact har lett till fler partners, högre inkomst och fler möjligheter för KE-kontoret.
Att stötta impact-case särskiljer sig inte mycket från att stötta KE i stort. Som stöd till forskarna behöver KE fokusera, prioritera och arbeta resilient. De case med bäst impact-möjligheter prioriteras och det är ett långsiktigt arbete med att tydliggöra och förverkliga impact-mål. De stöttar också forskarna genom att säkerställa att räckvidden och betydelsen av den impact som skapas maximeras. Samt att under resans gång säkerställa tydliga bevis på impact.
Vid SNITTS studieresa till England under 2013 var många ganska tveksamma till detta upplägg. De kritiska rösterna har under åren sagt att det både tar onödigt mycket tid och att det är väldigt kostsamt. Men Sean menar nu att de faktiskt gillar det mer än vad de först trodde. De har accepterat att detta är en nyckelfaktor i deras system och om de inte skulle bidra med case studies skulle de heller inte få några pengar. REF:en har även gjort att impact-kulturen har blivit integrerad på hela universitetet. Alla avdelningar är involverade (även de som normalt sett inte arbetat med nyttiggörande) och även universitetsledningen. Kostnaden är ganska hög men det är ett utmärkt sätt att visa på den nytta som skapas på universiteten och det påverkar universitetets rykte under många år.
Seans presentation hittar du som medlem i vår medlemsportal.