Inför månadens möte i Omvärldsbevakningskommittén bad vi medlemmarna att göra en spaning inom området Kompetens. Vilken typ av kompetens behöver innovationsfrämjare för att vara rustade för framtiden? Det sker stora förändringar i vår omvärld, dels i den typ av innovativa bolag som är högt prioriterade nu (exempelvis Deep Tech) och dels i den pågående samhällsomställning (till exempel grön omställning av transportsektorn, cirkulär ekonomi, digital omställning, AI osv.). Vad har dessa faktorer för inverkan på det typ av stöd som innovationsrådgivare ska kunna ge idébärare?
Den samlade bilden i kommittén är att vi behöver ny kompetens men även att gammal kompetens som vi redan har kan ha fått större relevans i den tid vi befinner oss i.
Lågkonjunkturen gör att vi kommer närmare behovsägaren. Det blir än viktigare att det vi satsar på har hög kvalitet, ger snabbare resultat och att resultatet har högre relevans.
Genom att använda Inner Development Goals kan vi få guidning till att relatera idéerna mot omvärlden på ett bättre sätt. Innovationsstödet kan i detta arbete fungera som översättare och stötta idébäraren.
Komplexa problem kräver avancerade lösningar som inte enskilda individer har kompetens, eller kapacitet, att ensamt lösa. Samarbeten blir allt viktigare och i och med detta så ser vi också att samverkansstödet och innovationsstödet länkas allt mer. Det innebär att idéägare ofta kan vara samma som behovsägaren, dvs att idén inte kommer från ny kunskap i akademin utan snarare från ett (samhälls)behov. I det akademinära innovationsstödet ger vi bara stöd till sådana idéer om de kan kopplas till samverkan med akademin, vilket innebär stöd till en grupp personer som samproducerar ny kunskap och tillsammans agerar idébärare.
Bland annat behöver vår profession guida forskare och andra idéägare mot rätt samarbetspartners och även hur de kan koppla upp sig mot större miljöer. Till exempel kompetenscentrum och innovationskluster som finns runt om i landet. Förutom att arbetet i dessa ska leda till ny kunskap så ska det även möjliggöra nätverk så att rätt kompetens matchas mot de behov som finns.
Våra samarbeten behöver ske på tvärs av traditionella gränser och silos. Men vi behöver även ”transdisciplinarity”, dvs kompetenser på tvärs av såväl vetenskapsområden som sektorer och kulturer.
Som innovationsrådgivare behöver vi tänka både på de samarbeten som kan behövas här och nu men även planera vägen framåt. Genom att hjälpa idéägaren att styra valet av samarbetspartners kan vi skapa en bättre utväxling framöver. Utöver långsiktighet behöver vi även tänka större. Den primära drivkraften borde komma från– vad är det vi vill uppnå, vilka är de stora utmaningarna vi måste lösa?
Kommittén poängterade att alla företag inte vill växa och genom det utsätta sig för risk. Men oavsett om företaget växer kan det gynnas av bättre samarbeten. De allra flesta företag i Sverige är så kallade mikro-företag, över 96 %. Vi borde bli bättre på att nyttja kompetensen i dessa företag som dessutom behöver samverka med andra då de är för små för att ha alla resurser in-house. En exempelmodell är dataspelsföretag som oftast är enmansföretag. När de får in ett större projekt anställer de inte fler utan bildar konsortier.
Utöver ovan nämnda ser kommittén även följande kompetens-behov: